Wednesday, January 30, 2019

Trolleybussi, rollikka ja sarvijaakko

Trolleybussi on sähkökäyttöinen johdinauto, joka ottaa käyttövoimansa tien yläpuolella kulkevista sähköjohdoista raitiovaunun tapaan. Se on edelleen yleinen itäisessä ja keskisessä Euroopassa. Lähimmät rollikat löydät Tallinnasta. Suomessa sarvijaakkoja löytyi Helsingistä ja Tampereelta. Tampereella oli viisi linjaa ja Helsingissä yksi. Tampereella oli enimmillään käytössä 29 johdinautoa, joista viimeiset oli hankittu vuonna 1959. Suurin osa autoista oli vuosimalleja 1949 ja 1950, ja pitkäikäisimmille yksilöille kertyi jopa 27 vuotta liikenteessä. Kuvassa oleva rollikka löytyy Tampereen Vapriikki-museosta. Valmetin lentokonetehtaalla Tampereen Härmälässä tehtiin vuosina 1948–1959 kaikkiaan 51 johdinautoa. Näistä 29 meni Tampereen ja 22 Helsingin kaupungin liikennelaitokselle. Autojen sähkölaitteet, rungot ja akselistot olivat tuontitavaraa, mutta korit varusteineen olivat kotimaista työtä. Vähitellen innostus johdinautoliikenteen kehittämiseen hiipui 1960-luvun aikana. Eräissä muissakin kaupungeissa, muun muassa Lahdessa, kaavailtiin johdinautoliikenteen aloittamista, mutta hankkeet jäivät toteutumatta kun uskottiin dieselbusseihin. Samasta syystä trolleybussiliikenne lopetettiin 1970-luvulla Tampereella ja Helsingissä.

No comments: