Friday, April 16, 2010

Assistenttini Else-Maj eläkkeelle Valiosta

Kun kirjoitin 2002-2005 Valion satavuotishistoriaa, assistenttinani oli Else-Maj Leino, joka oli palvellut Valiota lähes neljä vuosikymmentä eri tehtävissä, mm. pääjohtaja Iikka Hakan sihteerinä, osastosihteerinä kuluttajavalistusosastossa sekä pisimpään tiedotusosastolla, jonne hänet palkkasi Valion kaikkien aikojen tunnetuin tiedotuspäällikkö Marjatta Väänänen.

Minua Else avusti kaikin tavoin aina kun osasin jotain toivoa. Hän etsi lähteitä, tutustutti minut Valion avainhenkilöihin, myös eläkkeellä oleviin, laati tilastoja ja lopulta huolehti kuvien hankkimisesta laajaan teokseen. Else oli historiahankeen avulias ja etevä assistentti, kuten historian esipuheessa kirjoitin. Samalla hän hoiti myös päätyötään eli toimi henkilöstölehti Valiolaisen toimituspäällikkönä.
Else oli kutsunut Valion ylimmässä kerroksessa pidettyyn läksiäisjuhlaansa lähimpiä työtovereitaan vuosikymmenten varrella, yhteensä parikymmentä. Olin ihan otettu, että hän muisti myös minut. Minä puolestani muistin Elseä mielikukallani orkidealla.

Elsen kunniaksi julkaistiin myös juhla-Valiolainen, johon minäkin olin kirjoittanut muistelmia otsikolla: Matka Valion historiaan - Elsen opastuksella.

Kahvipöydässä istuivat (oikealta) Elsen lisäksi Valion nykyinen viestintäjohtaja Pia Kontunen, Maito ja Me -lehden päätoimittaja Aino Murtomaa-Niskala sekä Kontusen edeltäjä Reijo Vatanen, joka nykyisin on Vapon viestintäjohtaja. Vatanen on vanha kollegani Keskisuomalaisesta, ja hänen ansiotaan on, että minä nousin vuonna 2001 Valion historiankirjoittajaehdokkaiden listalle.

No comments: