Sunday, June 2, 2013

Mitä tahansa kelpaa laatulehden etusivulle

Arvoisa lukijani muistaa, että olen johdonmukaisesti arvostellut Helsingin Sanomien tapaa julkaista etusivullaan mainoksia, mitä mikään kansainvälinen laatulehti ei tee. Viimeksi keväällä Hesarin päätoimittaja, nyt ex,  perusteli Heimopäällikölle käytäntöä sillä, että etusivun myyminen tuo rahaa, jolla taas voidaan maksaa esim. ulkomailla olevat kirjeenvaihtajat, joista lehti on syystä ylpeä.

Tätä selitystä en tuollaisena hyväksy. Vähennetään mieluummin kirjeenvaihtajien määrää,sillä sanomalehden on vaikea kilpailla television tai muun sähköisen median kanssa ulkomaan uutisioinnissa - kuva kun on siinä sanaa tehokkaampi, ajatellaan vaikkapa Syyrian tai minkä tahansa muun maan mellakointeja tai muita konflikteja.

Mittani lähes täyttyi tänä aamuna, kun Hesari oli myynyt etusivunsa perussuomalaisten ohjelmajulistukselle - kaikki kunnia Timo Soinille, joka edeltäjiensä Vennamoiden tapaan on kiistatta maan parhaita populisteja. Mutta joku roti se pitäisi olla johtavan sanomalehdenkin rahanhimolla. Eivät ekonomit ja insinöörit sentään voi tällä tavalla journalismia jyrätä.

Kun Helsingin Sanomien levikki on tabloidiuudistuksesta huolimatta laskussa, kannattaisi kokeilla sitä, että etusivu pyhitettäisiin päivän tärkeimmille uutisille ja lehti siten osoittaisi, että laatulehteä tässä ihan oikeasti ollaan tekemässä.

No comments: