Nobelisti Virtasen 120-vuotispäivänä 15.1. ilmestyi siis elämäkerta Mies, liekki ja unelma. Samana päivänä Aalto-yliopisto ilmoitti, että sen markkinoinnin laitoksen kuluttajatutkimuksen professuurin nimeä oli vaihdettu.
Aalto-yliopisto perusti A.I. Virtanen -professuurin kahdesta syystä: kunnioittaakseen entistä Teknillisen korkeakoulun biokemian professoria (1931-39) ja arvostaakseen Virtasen pitkäaikaista (50 vuotta) työnantajaa Valiota, joka on tukenut Aalto-yliopiston kuluttajatutkimusta.
Virtanen ei tähän mennessä ole saanut ansaitsemaansa huomiota kotimaassaan, Varsinkin 1970-luvulla häntä poliittisista syistä suorastaan syrjittiin. A.I. Virtanen -instituuttia eivät ole perustaneet sen paremmin Virtasen kasvattajayliopisto Helsingin yliopisto kuin maitosektorikaan. Valion tutkimuskeskus toki vaalii nobelistin perintöä, mutta Virtasta ei tutkimuslaitoksen nimeen ole liitetty.
HP:n mielestä näin tulisi tehdä, ja vielä tänä vuonna, sillä aikaa on. Sopiva ajankohta voisi olla marraskuu 2015, jolloin tulee kuluneeksi 70 vuotta, siis 70 vuotta, Suomen ainoasta, siis ainoasta, tiedenobelista. Valiolla on hieno ja iso tutkimuskeskus, joten muutos olisi helppo - vaihdettaisiin vain nimi ja painettaisiin muutama uusi logo. Muutoksen vaikutus Valion brändiin olisi merkittävä.
Savolaiset sen sijaan ovat olleet asialla, sillä Kuopion yliopistossa on vuodesta 1989 toiminut hyviä tuloksia esittänyt A.I. Virtanen instituutti - jota ulkopuoliset arvioijat ovat kutsuneet yliopiston "kruununjalokiveksi".
Mitä kaikkea vuonna 2015 tulee Virtasen näkökulmasta tapahtumaan, siitä HP aikoo blogissaan raportoida.
No comments:
Post a Comment