Huhti-toukokuun vaihteessa paljastui, että heimomme aikamiehet ovat kukin itse tykönään, siis keskustelematta keskenään, päättäneet vähentää autoilunsa päästöjä. Jokaisella on asiaan oma ratkaisunsa. Juha kertoi miettivänsä maakaasulla toimivaa autoa, Timppa taas harkitsee hybridiautoa ja minä olen päätynyt pieneen dieseliin. Kaikki nämä vaihtoehdot päästävät ilmaan merkittävästi vähemmän saasteita kuin perinteinen bensiinimoottori.
Minun valintani on sikäli helppo, että pieniä dieseleitä on tarjolla aikamoinen määrä. Juhan maakaasulle vaihtoehtoja löytyy muutama, mm. Volvo V70 ja Opel Zafira, mutta ongelmana on toistaiseksi kaasun jakeluasemien vähyys. Tosin maakaasumoottori toimii hyvin myös bensiinillä. Timpan hybridi, siis auto jossa on sekä bensiini- että sähkömoottori, on sillä tavalla hankala, ettei tarjonta ole toistaiseksi kovin iso (Toyota, Honda, Lexus) ja lisäksi autot ovat kalliita mm. siksi, että niissä on kaksi moottoria ja muutenkin paljon tekniikkaa.
Kukaan meistä ei niinkään ajattele autoilun kustannuksia vaan kyse on ekologisesta kannanotosta. Jotainhan pitää tehdä. Seuraavat 10-12 kuukautta näyttävät, tuleeko aikeistamme mitään. Parasta tietysti olisi, jos ei tarvitsisi autoa lainkaan vaan kulkisi yleisillä liikennevälineillä. Se vain ei ole kaikille mahdollista. Oma ratkaisuni tällä erää on, että pitkät matkat Suomessa matkustan junalla ja autoa tarvitsen lähinnä mökkimatkoihin.
Täällä Yhdysvalloissa tilanne vaikuttaa toivottomalta. Autot ovat isoja, ja kun dieselmoottoreita ei käytetä, ne saastuttavat ylenmäärin. Toivoa antaa kuitenkin se, että hybridiautot kiinnostavat jo monia ja niitä joutuu kaupassa jonottamaan vuoden verran. Asia korjaantuu, sillä kaikki isot autonvalmistajat suunnittelevat omia hybridejään.
Ranska on ekoautoilun edistyksen kärjessä sikäli, että siellä 70 % kaikista uusista autoista on dieseleitä. Citroen ja Peugeot kehittelevät hybridiautoa, jossa on bensa- ja sähkömoottorin sijasta dieselmottori ja sähkömoottori. Se on iso edistysaskel nykyisiin hyprideihin.
Wednesday, May 2, 2007
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
4 comments:
Jep, kyllä kaikkien pitää ottaa vastuu ilmastonmuutoksesta. Ainakin sen päätin, että seuraava auto on diesel. Jos muutaman vuoden päästä olisi jo useampia Gasumin maakaasu-asemia pääkaupunkiseudulla niin voisin hankkia maakaasuauton. Myös merkkejä ja malleja on silloin luultavasti enemmän. Hybridi on myös yksi varteenotettava vaihtoehto, sittenkun eurooppalaiset autotehtaat innostuvat valmistamaan niitä.
Ett tämmöstä...
oki
Diesel on ihan hyvä ratkaisu, sen päästöt ovat tietääkseni 2/3 samankokoisen bensiinimoottorin päästöistä. Pääkaupunkiseudun liikenteessä diesel ja automaattivaihteisto on lyömättömän mukava peli. Kymmenen vuoden päästä, ehkä jo aikaisemminkin, tarjontaa löytyy myös muissa ekovaihtoehdoissa. Kunhan vain hallituksemme ymmärtäisi verohelpotuksilla tukea ekoautoilua, nythän verotus rankaisee.
Kylla ne Japsitkin osaavat...Lexuksesta lotyy 330 hp malli ja kulutus alle 8 litraa http://www.hybrid-vehicles.net/lexus-450h-gs-hybrid-sedan.htm . Saksalaiset alkavat heraamaan ja ykkonenkin on launchannut konseptin Q7sta http://www.hybrid-vehicles.net/audi-q7-suv-hybrid.htm
Timppa
ykkönen vetää viiden pintaan satasella
Post a Comment