Hesarin tabloidia on nyt voitu lukea viitisen viikkoa, ja täytyy sanoa, että siihen on jo tottunut. Eilen Pohjois-Savon maakuntaliiton järjestämässä "Median muutos"-seminaarissa Päivälehden museossa kysyin päätoimittaja Mikael Pentikäiseltä, oliko harkinnassa ollenkaan ollut se, mitä aikaisemmassa jutussani 8.1. kaipasin, siis että lehden etusivu olisi ilmoitusten sijasta pyhitetty päivän tärkeimmille uutisille. Pentikäinen vastasi, että asia oli ollut esillä mutta että siitä oli samantien luovuttu, koska kyseessä on Suomen paras (=kallein?) mainospaikka eikä lukijoita tarvitse houkutella etusivun uutisilla kun 89 % lehden levikistä tulee tilauksista.
Seminaarissa tarttui korvaan myös sana "joukoistuminen". Se on Lasse Lehtisen lanseeraama termi, joka tarkoittaa sitä, että toimittajat eivät enää haikaile päivystävien dosenttien eivätkä muidenkaan asiantuntijoiden perään vaan kysyvät mieluummin tavallisilta ihmisiltä, joita edustaa Jouko, joka asuu Kontulassa.
Naseva ilmaus, siis tämä "Jouko Kontulasta", tuo mieleen "Pihtiputaan Mummon" muutaman kymmenen vuoden takaa. Toimittajille tarkoittu ohje korosti sitä, että juttu pitää kirjoittaa niin, että tuo mainittu mummokin sen ymmärtää.
Thursday, February 14, 2013
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment