Tuesday, November 24, 2020
Hankala oppilas onkin haasteellinen
Keväällä (20.3.2020) HP pohdiskeli sitä, miksi sellaiset sanat kuin haaste, haastava ja haasteellinen ovat puhekielessä yleistyneet ja tuntuvat sopivan melkein mihin tahansa käyttöön. Mielenkiintoisin on haasteellinen-sana. Sitä käytetään surutta ja tuskin koskaan ajatellaan sen kaksijakoista merkitystä, joka on vaativa, vaikea ja hankala mutta myös kiehtova ja houkutteleva. Puoli viiden jälkeen -ohjelmassa tv:ssä tiistaina haastateltiin kahta opettajaa, jotka työkseen kohtaavat hankalia oppilaita. He molemmat kutsuivat näitä oppilaitaan haasteellisiksi. Jälleen kerran tuntui siltä, että haasteellinen-sanalla haluttiin piilottaa vaikea asia, josta ei haluta puhua oikeilla nimillä. Sinänsä on tietysti hienoa, että opettaja pitää hieman vaikeaakin oppilasta itselleen pedagogis-psykologisena haasteena, joka toki voi olla myös houkutteleva. Muuten HP on sitä mieltä, että puhekielemme köyhtyy, kun tätä haastetta, haastavaa ja haasteellista sovitetaan joka paikkaan.
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment