Sunday, May 8, 2022

Veera kertoo Nizzan keväästä. Osa III

Päivä 11 - keskiviikko oli lomamme ensimmäinen huono päivä säiden kannalta. Haimme aamupalaa läheisestä kahvilasta ja suuntasimme kohti sadepäivämme aktiviteettia eli shoppailua läheisessä kauppakeskuksessa! Rahaa saatiin ihan mukavasti palamaan niin ostoksiin kuin bussilippuihin, kun takaisintulomatkalla reittivalinnat eivät täysin osuneet kohdalle ja lähdimmekin 20 kilometriä bussilla väärään suuntaan. Kuitenkin kämpille loppujen lopuksi päästiin, ja loppuilta kului Netflixin äärellä. Päivä 12 - torstai Lomamme toisiksi viimeinen kokonainen päivä alkoi vierailulla Masseenan museossa. Maalaukset olivat hienoja, mutta omaa silmää hiveli vielä maalauksiakin enemmän itse museon upea arkkitehtuuri. Valitettavasti yhdessä museon salissa oli meneillään kuvaukset eikä tilaa tai puutarhaa saanut sen tähden käydä katsomassa. Vierailun jälkeen suuntasimme jälleen kahville ja haimme croisantit läheisestä leipomosta. Iltapäivällä paistattelimme aurinkotuoleilla ja kävimme illalla syömässä ravintolassa La Villa d’Este.
Päivä 13 - perjantai Sitten koitti se viimeinen kokonainen lomapäivä. Päätimme lähteä nauttimaan tavallista aikaisemmin viimeisistä hetkistä. Pakkasimme mukaamme hilloa ja valmiskahvit ja suuntasimme läheiseen kulmaleipomoon hakemaan vastapaistetut croisantit. Nautimme aamupalamme merimaisemissa rantakadun penkillä. Katselimme kauniisti kimmeltävää merta pitkään. Melkein nukahdin auringon lämmittäessä ihanasti kasvoja. Päivän vietimme kierrellessä kaupungilla ja päiväkahvit pysähdyimme ottamaan papan suosittelemassa Mori’s baarissa. Illalla olimme varannut pöydän La Tire Bouchon-ravintolasta, mikä osoittautui loistavaksi valinnaksi. Neljän ruokalajin menu ei jättänyt nälkäiseksi, viini oli erittäin hyvää ja patonki suorastaan taivaallista. Ravintolaa kannattaa ehdottomasti käydä kokeilemassa. Illan viimeisinä tunteina heitimme ilmoille pienen aprillipilan, kun laitoimme ystävillemme kuvan ”kihlasormuksesta” kädessäni. Aprillipila niin sanotusti osui ja upposi, kun saimme yllättyneitä mutta innostuneita onnitteluja. Roopen sanoja lainaten: ”Uppos jopa vähän pelottavan hyvin”.
Päivä 14 - lauantai Lähtöpäivän aamu kului viimeisten pakkailujen merkeissä. Nautimme loman viimeisen aamiaisen rantakadun ravintolassa ja muistelimme loman kohokohtia. Kiitos mamma ja pappa, että saimme mahdollisuuden käyttää residenssiä, mikä mahdollisti upean ja unohtumattoman lomamme. On tää Nizza aika magee paikka!
HP: Veeran raportointi Nizzasta päättyy tällä kertaa tähän. Kiitos Veera Hyvistä jutuista ja kuvista. Ihan tuntuu, että itsekin olisimme käyneet Nizzassa.