Wednesday, June 17, 2015

Auton voi ostaa nettitarjousten pohjalta

Kesämme alkoi toukokuun lopulla, kun matkasimme Seinäjoelle hakemaan uutta autoamme. Kun sen hankintamenettely oli vähän erikoinen, HP kertoo asiasta tarkemmin. Malli saattaa olla käyttökelpoinen muillekin auton ostoa harkitseville.

Ranskalaisten autojen ystävänä HP toimi niin, että katsoi ensin netistä tietoja kahdesta autosta, jotka olivat Citroen C4 ja Renault Captur; missä päin Suomea niitä oli myynnissä. Auton tuli olla vuoden 2015 mallia, siinä tuli olla automaattivaihteisto, peruutustutkat edessä ja takana, vakionopeudensäädin sekä kunnon navigaattori. Tämä varustelutaso oli siksi, että Hesari oli äskettäin asiantuntijoiden suulla kertonut, että yli 70-vuotiaille nämä varusteet olivat paikallaan. Lisäksi HP halusi auton heti käyttöön, kun hän ei tarvitse autoa muuta kuin kesällä.

HP:n nettiviesti lähti noin 15 eri autoliikkeeseen ja siinä kerrottiin tarkat tiedot vaihtoautosta, joka oli Suzuki Swift mallia 2011, ajettu 25 000 km. Vastaukset tulivat välittömästi. Puhelin ja sähköposti kävivät kuumana muutaman päivän ajan kun tarjouksia hierottiin puolin ja toisin. Useimmat tarjotut Citroenit ja Renaultit olivat kolme kuukautta esittelykäytössä olleita autoja, mutta osa oli aivan uusia. HP päätyi hakemaan Citroeninsa siis Seinäjoelta, jossa se oli ollut tarkoitus ottaa esittelykäyttöön, mutta tarjouspyyntö muutti suunnitelmat. Näin autolla oli ajettu vain 150 km.


Tarjouskilpailun lopputulos oli yllättävä. Vaihtoauton hyvityshinta vaihteli 6 500 eurosta 11 000:een (uutena auto maksoi 15 000). Parhaat tarjoukset - siis ostajan kannalta - tulivat Seinäjoen ja Tampereen suunnilta. Heikkoja markkinoita hienolle Suzukille olivat mm. Helsinki, Jyväskylä, Kuopio, Lappeenranta ja Oulu.

Mistä em. suuri vaihteluväli - nousua taitaa olla peräti 60-70 prosenttia - on seurausta. Yksi selitys on se, että eri merkkien markkinat ja arvostus ovat eri osissa Suomea erilaiset. Myös liikkeissä on eroja. Kun autokaupat ovat jo 1980-luvulta alkaen olleet ns. multidealer-liikkeitä, jotka myyvät useita eri merkkejä, jotkut liikkeet saattavat panostaa myyntityössään niihin merkkeihin, joiden menestys on perinteisesti ollut hyvä. HP arvelee vielä,  että vaihtoautosi täytyy olla uudehko ja vähän ajettu sekä merkkiä, joka ei ole kovin yleinen. Hyväksi on sekin, jos kiinnostuksesi kohde ei ole merkkiä, jonka myynti on valtakunnallista huippua. Kun näin on, silloin autostasi saamat tarjoukset voivat vaihdella hyvinkin paljon.

Paluumatkalla Seinäjoelta poikkesimme Tuurin kyläkaupassa. Sieltä löysimme 30 litraa talomaaleja sekä maalauksen tarvekaluja. Mitä siitä sitten seurasi, siitä HP kertoo lähipäivinä.

No comments: